Openbaar vervoer en luchtvaart

“Motivaction onderscheidt zich positief in senioriteit, dat merk je in de adviserende rol en de onderbouwing van conclusies en aanbevelingen.”
Lisa Eijkens, Senior Productmarketeer NS International

Nederlanders hebben steeds meer verwachtingen en eisen als het aankomt op hun (openbaar) vervoer. Ze willen op tijd zijn, goed geïnformeerd worden en comfortabel reizen. Daarnaast maakt toenemende concurrentie in de vervoerssector de klantbeleving en -tevredenheid belangrijker.

Ook verduurzaming speelt een grote rol, in zowel de vervoers- als de luchtvaartsector. Jarenlang werd dit onderwerp vooral achter de schermen besproken, maar inmiddels is het een publiek vraagstuk. Consumenten zijn zich bewust van milieuvriendelijk reizen, zowel op vakantie als in hun woon-werkverkeer, en zoeken hier zelfs hun vervoerder op uit.

Hoe ga je als sector met deze ontwikkelingen om? Spreek je jouw publiek nog wel op de juiste manier aan? En hoe kies je een duurzame boodschap die bij jouw doelgroep past?

 

Antwoorden door marktonderzoek

De bovenstaande uitdagingen en maatschappelijke trends maken doelgroepdenken in deze sectoren steeds gangbaarder en relevanter, ook voor jouw organisatie. Door marktonderzoek krijg jij inzicht in je publiek en kun je antwoord geven op vragen als:

  • Welke drempels ervaren mensen om gebruik maken van het openbaar vervoer?
  • Hebben Nederlanders last van vliegschaamte en hoe ga je daar goed mee om?
  • Hoe bouw je een sterk merk in deze sector?
  • Welke triggers kun je gebruiken om mensen buiten de spits te laten reizen?

 

Onderzoek en advies op maat

Wat je vraag ook is, wij helpen je met het vinden van de meest effectieve benadering om die vraag te beantwoorden. Met onze ruime onderzoekservaring zetten we maatwerk op voor elk vraagstuk en behaal jij maximaal resultaat.

Hierbij maken we gebruik van onder andere deze onderzoeksmethoden:

  • Concept- en pretest: toets jouw (reclame)campagne voor livegang en verbeter deze waar mogelijk
  • Conceptontwikkeling: neem de klantbehoefte als startpunt bij de product- of dienstontwikkeling en zet een scherpe propositie neer
  • Customer journey: breng contactmomenten met jouw klanten in kaart en optimaliseer zo hun beleving
  • Doelgroepanalyse: krijg inzicht in wie jouw doelgroep is en welke andere groepen je nog kunt aanspreken
  • Persona’s: breng de reiziger tot leven door je doelgroep als echte personen te omschrijven
  • Positioneringsonderzoek: neem op basis van gefundeerde data de ideale positie binnen de markt in
  • Stakeholder- en reputatieonderzoek: bekijk jouw reputatie vanuit het perspectief van de stakeholders
  • Arbeidsmarktonderzoek: ontdek hoe je nieuw talent aanspreekt en ervoor zorgt dat huidige werknemers graag willen blijven

Wil je meer weten over hoe marktonderzoek jou verder kan helpen? Lees dan verder over ons customer journey-onderzoek voor NS International of het doelgroeponderzoek van vervoerder U-OV.

Om meer te weten te komen over onze kennis op het gebied van duurzaamheid kun je in de Vijf Tinten Groener whitepaper lezen over duurzaamheidsdrijfveren, de verschillende doelgroepen en hoe je deze bereikt.

 

Neem contact met ons op

We kijken graag samen met jou verder om te zien hoe we jouw vraag efficiënt en effectief kunnen beantwoorden. Neem daarvoor contact op met Jeroen Senster of Merel Zuiderduin

Facebook Twitter LinkedIn