In 4 stappen naar een nieuw concept: hoe maak je de go / no-go beslissing?

Het werd in 2013 gepresenteerd als ‘the next big thing’ en de vervanger van de smartphone, maar er kwam al snel weer een einde aan Google Glass. Een precieze reden waarom de wearable niet slaagde is moeilijk aan te wijzen, maar de hoge prijs en de privacy implicaties speelden in ieder geval mee.

De slimme bril is een klassiek voorbeeld van een productintroductie die niet zo liep als verwacht. Topman van het bedrijf Astro Teller zei hierover dat ze liever hun product snel vrijgeven en dan leren van de feedback. Een leuke insteek, maar waarschijnlijk niet een methode waar jij budget voor hebt. Om de introductie van jouw product of dienst wel goed te laten verlopen is het daarom belangrijk dat je alle vier stappen van conceptontwikkeling doorloopt: customer insights verzamelen, daarmee concepten ontwikkelen en die concepten zowel kwalitatief als kwantitatief testen.

In onze ConceptFactory doorlopen we deze vier stappen en helpen we je een succesvol concept te lanceren. Ik gids je in dit artikel door de laatste stap, het kwantitatief toetsen van je concept om te komen tot een go/no-go beslissing en optimale introductie.

 

Go/no-go beslissing op basis van harde cijfers

Als je de eerste 3 stappen van het proces hebt doorlopen, ligt er een aangescherpt concept, klaar voor de markt. Maar hoe groot is nu het marktpotentieel? Zijn voldoende consumenten geïnteresseerd in jouw briljante idee? Wat is de USP van het concept en wat is men bereid te betalen? Om een go/no-go beslissing te nemen is het aan te bevelen een laatste check te doen onder een grote groep consumenten.

 

Hoe doe je dat?

Om te achterhalen of jouw concept aantrekkelijk genoeg is en hoe groot de groep eigenlijk is die interesse heeft, adviseren wij om te kiezen voor een kwantitatief onderzoek. Hierin stel je jouw vragen aan een representatieve steekproef, waardoor je de resultaten later kunt generaliseren naar het hele publiek.

Wij testen het uitgewerkte concept (of meerdere concepten) door middel van een aantal standaardvragen, die we aanvullen met maatwerk op basis van het concept dat we toetsen. De standaardvragen bieden de mogelijkheid om de resultaten af te zetten tegen de benchmark van andere concept checks die wij door de jaren heen hebben gedaan. Je kunt dan denken aan vragen als:

  • Rapportcijfer
  • Hoe scoort het concept op de volgende aspecten (schaal van 1 tot 10)
    • Interessant
    • Vernieuwend
    • Duidelijk
    • Aantrekkelijk
    • Relevant voor mij
    • Geloofwaardig
    • Past bij <MERK>
  • Aankoopintentie (zonder prijs).

Om ervoor te zorgen dat je een representatieve steekproef selecteert en een vragenlijst gebruikt waarmee je duidelijke en objectieve antwoorden krijgt, adviseren wij hiervoor een onderzoeksbureau in te schakelen. Bij Motivaction hebben we ervaren kwantitatieve onderzoekers met een specialisatie in een branche, die met jou meedenken, specifieke analyses uitvoeren en je helpen met het in de context plaatsen van het resultaat. In ons online panel Stempunt.nu met 65.000 actieve panelleden kunnen wij representatieve steekproeven realiseren.

 

Wat levert het op?

Na het uitvoeren van dit laatste, kwantitatieve onderzoek heb je heldere conclusies en advies met betrekking tot:

  • De score van de concepten op de vooraf gedefinieerde KPI’s en (bij Motivaction) afgezet tegen benchmarkdata
  • Het verder aanscherpen van de concepten
  • Het potentieel van de concepten voor verschillende doelgroepen
  • De meest kansrijke doelgroep, en hoe je deze kunt bereiken
  • Optimale lancering van het concept gebaseerd op brand fit, relevantie, geloofwaardigheid en de doelgroep.
  • Communicatiehaakjes die je in kunt zetten bij de introductie van jouw concept

 

De markt op

Nu je echt alles getest en getoetst hebt, kun je goed inschatten hoeveel interesse er vanuit de consument is voor jouw product of dienst. Met die kennis hoef je alleen nog maar een go / no-go beslissing te maken en bij een go te beginnen met het produceren of in de markt zetten van jouw concept.

Wil je meer weten over kwantitatief toetsen of hoe wij je kunnen helpen met conceptontwikkeling in onze ConceptFactory? Neem dan contact op met Henriët Hensen of Margré Nijkamp.

 

Facebook Twitter LinkedIn