
Mentality Shopperprofielen
‘Begrijp je klant, vergroot je impact’
Inzicht in klantgedrag om effectiever te communiceren en te opereren in de markt van FMCG, Durables en Retail.
Door acht shopperprofielen helder in kaart te brengen, maakt Mentality Shopperprofielen het mogelijk om je marketing, assortiment en communicatie perfect af te stemmen op jouw doelgroep. Ontdek hoe je met gerichte inzichten het verschil maakt op de winkelvloer én online.




De een struint bewust biologische winkels af, de ander gooit gedachteloos iets in z’n mandje. Waar de ene shopper zich laat leiden door aanbiedingen, kiest de ander juist voor a-merken. In de wereld van retail en FMCG is koopgedrag allang geen kwestie meer van alleen prijs of gemak.
De Mentality Shopperprofielen brengen het waarom achter koopgedrag in kaart. Acht shoppertypen – gebaseerd op waarden, levensstijl en motivaties – geven jou als marketeer, category manager of retailer het inzicht om keuzes te maken die écht aansluiten. In je schapindeling, je merkverhaal, je kanaalstrategie.
Met gerichte inzichten breng je je strategie, communicatie en aanbod naar een hoger niveau. Op de winkelvloer én online.
- Retail- en FMCG-marketeers die shoppergedrag diepgaand willen begrijpen om hun marketing- en communicatiestrategieën beter af te stemmen op de waarden, voorkeuren en mediagewoonten van hun doelgroep.
- Category managers en formuleontwikkelaars die hun assortiment willen optimaliseren en lokale winkelbeleving willen verbeteren op basis van ShopperMentality-inzichten en gebiedsanalyses.
- CRM-specialisten en datastrategen die klantdatabases willen verrijken met psychografische segmentatie (op basis van levensstijl en drijfveren) om gerichter te communiceren en meer waarde uit klantrelaties te halen.
- Digital marketeers en mediaplanners die shoppergroepen effectief online willen bereiken via sociale media en display advertising, ondersteund door targeting via digitalAudience.
- Retailadviseurs en locatieanalisten die passantentellingen en shopperdata willen combineren om winkellocaties en winkelstrategieën toekomstbestendig te maken.

Ontdek de profielen:


Nieuwsgierige shoppers
Deze shoppers proberen graag nieuwe producten uit. Ze besteden tijd aan koken en eten en leggen de nadruk op kwalitatief goed en duurzaam voedsel


Veilige shoppers
Conformistische, statusgevoelige consumenten die prijsbewust zijn en de voorkeur geven aan traditionele producten


Behoudende shoppers
Deze shoppers zijn zuinig en behoudend. Ze hebben een traditioneel dieet, zijn merktrouw en zijn gevoelig voor aanbiedingen.


Impulsieve shoppers
Ze laten zich makkelijk verleiden, zijn passief en kiezen voor snel en gemakkelijk, zoals kanten-klaar, afhaalmaaltijden en promoties.


Kwaliteitsshoppers
Zij vormen de kritische, liberale bovenlaag. Prijs is ondergeschikt aan kwaliteit en gemak, en ze geven de voorkeur aan A-merken


Merkbewuste shoppers
Ze richten zich op status en gemak, hoewel ze prijsbewust blijven. Hun voorkeur gaat uit naar A-merken.


Verantwoordelijke shoppers
Dit zijn maatschappijkritische idealisten die oprecht geïnteresseerd zijn in voeding. Ze leggen de focus op biologisch en duurzaam


Eigenwijze shoppers
Dit zijn onafhankelijke shoppers die hun status niet ontlenen aan consumeren en zich niet laten voorschrijven wat te kopen
Je kunt Mentality Shopperprofielen gebruiken voor:
- Gerichte marketing en communicatie
Bepaal de juiste tone of voice, boodschap en kanalen per shoppergroep.
- Assortimentsoptimalisatie
Stem je aanbod af op de dominante shopperprofielen per winkel of regio.
- Datagedreven klantbenadering
Verrijk je CRM met shopperprofielen voor meer persoonlijke communicatie.
- Online targeting
Bereik shoppergroepen gericht via social media en display advertising (via digitalAudience).
- Retailstrategie en locatiekeuze
Combineer shopperdata met passantentellingen om winkels en formules te optimaliseren.
- Product- en conceptontwikkeling
Ontwikkel producten die aansluiten op de waarden en behoeften van specifieke shoppers.


