Toegankelijkheid

Skip to main content

Mentality Shopperprofielen

‘Begrijp je klant, vergroot je impact’

Inzicht in klantgedrag om effectiever te communiceren en te opereren in de markt van FMCG, Durables en Retail. 

Door acht shopperprofielen helder in kaart te brengen, maakt Mentality Shopperprofielen het mogelijk om je marketing, assortiment en communicatie perfect af te stemmen op jouw doelgroep. Ontdek hoe je met gerichte inzichten het verschil maakt op de winkelvloer én online. 

De een struint bewust biologische winkels af, de ander gooit gedachteloos iets in z’n mandje. Waar de ene shopper zich laat leiden door aanbiedingen, kiest de ander juist voor a-merken. In de wereld van retail en FMCG is koopgedrag allang geen kwestie meer van alleen prijs of gemak. 

De Mentality Shopperprofielen brengen het waarom achter koopgedrag in kaart. Acht shoppertypen – gebaseerd op waarden, levensstijl en motivaties – geven jou als marketeer, category manager of retailer het inzicht om keuzes te maken die écht aansluiten. In je schapindeling, je merkverhaal, je kanaalstrategie. 

Met gerichte inzichten breng je je strategie, communicatie en aanbod naar een hoger niveau. Op de winkelvloer én online. 


Ontdek de profielen:

Nieuwsgierige shoppers

Deze shoppers proberen graag nieuwe producten uit. Ze besteden tijd aan koken en eten en leggen de nadruk op kwalitatief goed en duurzaam voedsel

Veilige shoppers

Conformistische, statusgevoelige consumenten die prijsbewust zijn en de voorkeur geven aan traditionele producten

Behoudende shoppers

Deze shoppers zijn zuinig en behoudend. Ze hebben een traditioneel dieet, zijn merktrouw en zijn gevoelig voor aanbiedingen.

Impulsieve shoppers

Ze laten zich makkelijk verleiden, zijn passief en kiezen voor snel en gemakkelijk, zoals kanten-klaar, afhaalmaaltijden en promoties. 

Kwaliteitsshoppers

Zij vormen de kritische, liberale bovenlaag. Prijs is ondergeschikt aan kwaliteit en gemak, en ze geven de voorkeur aan A-merken 

Merkbewuste shoppers

Ze richten zich op status en gemak, hoewel ze prijsbewust blijven. Hun voorkeur gaat uit naar A-merken.

Verantwoordelijke shoppers

Dit zijn maatschappijkritische idealisten die oprecht geïnteresseerd zijn in voeding. Ze leggen de focus op biologisch en duurzaam 

Eigenwijze shoppers

Dit zijn onafhankelijke shoppers die hun status niet ontlenen aan consumeren en zich niet laten voorschrijven wat te kopen  


Vragen?
Els van der Velden

Email
Functie Senior Research Consultant
Telefoon +31 (0)20 589 82 22

Bart Rentenaar

Email
Functie Researcher
Telefoon +31 (0)20 589 83 48


Neem contact met ons op
Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en de servicevoorwaarden van Google zijn van toepassing.

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en de servicevoorwaarden van Google zijn van toepassing.



Copyright ©2024 Motivaction International B.V. All Rights Reserved

Powered by © Totoweb and Gonta Creative Agency