Toegankelijkheid

Skip to main content

Wij laten zien wat mensen drijft, alle mensen

01 september 2023

Motivaction weet wat mensen drijft. Alle mensen. We hebben daarbij oog voor de diverse achtergronden en landen van herkomst. Dit maakt Motivaction uniek. Wij spraken met onze Diversiteit en Inclusie expert Lennart Blokker over dit onderwerp.

Wanneer ben je begonnen en waarom wilde je aan de slag bij Motivaction?

Dat is inmiddels al meer dan zes jaar geleden. Ik ontdekte tijdens mijn studie sociale psychologie dat ik onderzoek doen heel leuk vind. Onderzoeksdoelstellingen bedenken, goede vragenlijsten opstellen en uitkomsten uitpluizen. Maar wat mij het meest aanspreekt is dat je bezig bent met actuele onderwerpen die relevant zijn voor de samenleving. Bijvoorbeeld toekomstig beleid, of producten die binnenkort op de markt komen

Motivaction viel voor mij op als marktonderzoeksbureau vanwege de andere invalshoek: weten wat mensen drijft door naar waarden te kijken. Ons eigen Mentality-model geeft een unieke kijk op Nederlanders. Het geeft ons een ander perspectief waarmee we klanten echt vooruithelpen in de beslissingen die zij willen maken. Tijdens mijn sollicitatiegesprek ontdekte ik dat Motivaction een platte organisatie is waar veel slimme mensen rondlopen die hun eigen kijk op onderzoek mogen ontwikkelen. Dat maakte mij enthousiast om ook een eigen visie te ontwikkelen.

Wie is Lennart als onderzoeker?

Wat ik vaak te horen krijg is dat ik gedegen en precies te werk ga. Ik pluis graag dingen uit tot in detail, voordat ik aan de slag ga. Daarnaast kun je mij omschrijven als georganiseerd en gestructureerd.

Verder ben ik van nature iemand die graag luistert. Ik geef mensen graag de ruimte om vrijuit te spreken en stimuleer ze om hun verhaal vertellen. Dat is ook echt de onderzoeker in mij, want ik wil goed begrijpen wat ze zeggen en hun ‘waarom’ achterhalen. In mijn onderzoeken komt dit goed van pas, bijvoorbeeld om de kern uit een vraagstuk of probleem te halen of tijdens het contact dat ik met klanten heb.

Hoe ziet jouw werkende leven bij Motivaction eruit?

Mijn werkdag begint altijd met een fietstocht van Amsterdam-Oost naar ons kantoor op de Marnixkade. Als onderzoeker heb ik verschillende rollen. Ik ga in gesprek met organisaties over hun onderzoeksvraag en schrijf vervolgens een onderzoeksvoorstel. Daarnaast werk ik aan onderzoeksprojecten met mijn collega’s. Op een project ben ik meestal eindverantwoordelijke en stuur ik een projectleider of team aan.

De onderzoeken die ik doe zijn met name voor maatschappelijke organisaties. Zoals ministeries, gemeenten en non-profitorganisaties. Binnen Motivaction ben ik expert op het domein van diversiteit en inclusie. Vragen over deze onderwerpen van zowel klanten als collega’s komen bij mij terecht.

Bijvoorbeeld een vraag van een financiële instelling. Zij willen graag drempels wegnemen in hun aannamebeleid voor mensen met een herkomst buiten Nederland. Of een mediapartij die content wil maken gericht op een specifieke doelgroep, zoals biculturele Nederlanders.  

Diversiteit en inclusie is een onderwerp waarmee ik dagelijks bezig ben. Samen met collega’s en klanten sparren we over hoe we biculturele Nederlanders het beste kunnen betrekken in onderzoek. Maar diversiteit en inclusiviteit is natuurlijk veel breder dan dat. Zo kijken we ook hoe we vragen rondom genderidentiteit het beste kunnen stellen en hoe je vragenlijsten begrijpelijk maakt voor verschillende niveaus van geletterdheid.

Wat betekenen diversiteit en inclusie voor Motivaction?

Ruim twintig jaar geleden merkten de oprichters van Motivaction tijdens een focusgroep dat twee mensen, met een Surinaamse herkomst een andere opvatting hadden over een bepaald product, dan de andere mensen in die focusgroep. De klant vond hun opvattingen storend voor de groepsdynamiek. Voor Motivaction was dit juist een eyeopener. Een grote groep biculturele Nederlanders heeft een ander beeld bij bepaalde zaken, dan mensen met Nederlandse herkomst. Bedrijven zien biculturele Nederlanders vaak over het hoofd. Terwijl het juist kansen biedt deze te onderzoeken.

We willen aan klanten laten zien dat die groepen kansen bieden voor hun organisatie. Zij vertegenwoordigen een groot deel van onze samenleving en hun waarden en gedragingen zijn daarbij relevant als je bijvoorbeeld beleid maakt, of een nieuwe campagne ontwikkelt. Bij Motivaction vinden wij het belangrijk om de mening van alle mensen te onderzoeken en een stem te geven.

Hier zijn we al twintig jaar uniek in. We gaan bijvoorbeeld zelfs de straat op om de stemmen te horen van mensen die online niet actief zijn.

Kun je een voorbeeld geven van onderzoek binnen deze thema’s?

Elk jaar organiseren we zelf een groot onderzoek onder biculturele Nederlanders. Meerdere organisaties hebben dan de kans om vragen te stellen aan deze groep.

Recentelijk ging het onderzoek over vertrouwen. Vertrouwen in organisaties, de samenleving en de overheid. Uit het onderzoek kwam naar voren dat biculturele Nederlanders meer vertrouwen hebben dan mensen met een Nederlandse afkomst.

De eerste reactie bij opvallende resultaten is dan vaak: ‘dit had ik niet verwacht. Kloppen deze resultaten wel?’. Volgens mij toont dit dat de onbekendheid met biculturele Nederlanders organisaties soms onzeker kan maken. Bij andere onderzoeken zien we deze twijfel namelijk veel minder vaak. Dan gaat de discussie over de redenen achter antwoorden en wat het voor de organisatie betekenen.

Verder zie ik ook steeds meer vragen van organisaties over de inclusiviteit van hun dienstverlening. Een belangrijk onderdeel daarin is de digitale geletterdheid van hun klanten. Niet iedereen kan even goed overweg met een computer of telefoon, terwijl organisaties meer en meer digitaal communiceren en hun diensten aanbieden. Wij onderzoeken welke oplossingen hiervoor uitkomst bieden. Bijvoorbeeld de informatie in meerdere talen aanbieden, tekstgrootte aanpassen of een voorleesfunctie aanbieden.

Wat betekent diversiteit en inclusie voor jou?

Het is een bijzondere kans om bij te dragen aan een sociaal rechtvaardiger en gelijker Nederland. Voor mij draait het om ruimte geven aan elkaar zodat iedereen zichzelf kan zijn. Het draait voor mij niet hoeveel genders er zijn of hoe lang de afkorting LHBTIQ+ precies moet zijn. Maar wel dat we respecteren als mensen zich niet herkennen in een bepaald gender. En dat we mensen niet over het hoofd zien of benadelen, waardoor ze onterecht minder kansen hebben.

Dat we niet divers en inclusief zijn voor bepaalde groepen is vaak een subtiel en onbewust proces. Het is voor velen een heel onbewust dat je iemand over het hoofd ziet, of per ongeluk onjuist bejegent.

Voor mij gaat diversiteit en inclusie om mensen in hun waarde laten en erkennen dat mensen en culturen verschillen. Erkennen dat mensen dingen anders ervaren dan jij en dat we ze daar niet op veroordelen.

Wat zijn de ambities voor Motivaction op het gebied van diversiteit en inclusie?

We blijven ons inzetten voor inclusiviteit. Ik ben hard aan het nadenken hoe we deze thema’s vanuit Motivaction uitdragen. We zien steeds meer onderzoeksaanvragen binnenkomen over Diversiteit en inclusie. Volgens mij een duidelijk teken dat dit onderwerp meer en meer leeft in organisaties en overheden

Wij zijn goed in onderzoek onder biculturele Nederlanders en we blijven dit verbeteren. Ook kijken we continu welke groepen nu ondervertegenwoordigd zijn bij organisaties en in onderzoek, of waar een inclusief beleid of strategie nog over het hoofd wordt gezien. We zijn intern dus ook nog steeds actief om meer groepen of culturen te betrekken bij onderzoek.

Motivaction wil weten wat mensen drijft. Alle mensen. En dat is de basis. En daarin willen we altijd een breed perspectief houden zodat we iedereen in Nederland een stem kunnen geven in onderzoek.

Wat maakt Motivaction voor jou echt ‘Moti’?

In de organisatie werken veel verschillende type mensen en dat gaat goed samen. Dat vind ik bijzonder. We zijn kritisch en streng en stellen hoge eisen aan onze onderzoeken en wat we doen, maar we maken ook plezier samen. De sfeer is gezellig en collegiaal. Zo varen we met onze boot, gaan we naar de kroeg of spelen spelletjes samen.

Voor mij is het ‘Moti’-gevoel dat je door collega’s gelijk wordt omarmd. Je hoort er gelijk helemaal bij en je wordt gewaardeerd.

Wie is Lennart

Volledige naam: Lennart Daniël Blokker
Bijnaam: Len, Leo, Lennon
Naast het werk doe jij het liefst: Indisch koken
Waar kunnen we jou voor wakker maken: Eten. Vooral het Indische gerecht boemboe roedjak
Wat wilde je worden toen je klein was? Astronaut
Favoriete podcast, magazine of serie?  The bear


Vragen?
Lennart Blokker

Email
Functie Research manager
Telefoon +31 (0)20 589 82 91

Damiano Pieters

Email
Functie Hoofd HRM
Telefoon +31 (0)20 589 83 82


Gerelateerde artikelen

Pieter Paul Verheggen spreekt op #OkBoomer – een dag over generatiemarketing

Pieter Paul Verheggen
10 juli 2020

Hoe pak je videointerviewen goed aan? In gesprek met kwalitatief onderzoeker Merel

Merel Zuiderduin
19 mei 2020

Motivaction onderzoekt wat mensen écht denken

Seth Schaafsma
23 februari 2022

Het jaarmagazine 2022

Karel Slootman
29 december 2022
Neem contact met ons op



Copyright ©2024 Motivaction International B.V. All Rights Reserved

Powered by © Totoweb and Gonta Creative Agency