Dienstverlening van Motivaction gaat ook op afstand gewoon door!

Vanzelfsprekend staat de zorg gaat voor de gezondheid van onze medewerkers en relaties voorop. Dus volgen wij nog steeds nauwgezet de richtlijnen van de RIVM en werken onze medewerkers ook de komende tijd overwegend vanuit huis. Wij zijn net als altijd goed bereikbaar per mail en telefoon en inmiddels zijn we gewend aan meetings en vergaderingen in Teams of in Zoom. Daarmee kunnen we onze onderzoeken conform planning uit voeren en/of op starten.

In een aantal gevallen moeten we onze onderzoeken aanpassen. Dat doen wij uiteraard in nauw overleg met onze opdrachtgevers en inmiddels hebben we voldoende nieuwe tools ontwikkeld waarmee we ook in coronatijd onze onderzoeken kunnen uitvoeren:

  • Video interviews: we voeren online video interviews uit via de webcam terwijl respondenten voor hun koelkast staan, op hun werkplek zitten of een website bezoeken. Deze onderzoeksvorm pasten we al vaak toe voor ‘werkplekgesprekken’. In deze tijd zijn video interviews de belangrijkste vervanger van de face-to-face interviews. Je kunt als opdrachtgevers vanuit huis de gesprekken volgen.
  • Video focusgroepen: ook de face-to-face focus groepen vervangen we door middel van een video-bellen variant. Omdat via de camera de onderlinge dynamiek wat lastiger te volgen en te managen is, houden we een maximum aan van 4 deelnemers per video groepsdiscussie. Ook de video-groepsdiscussies kunnen door de opdrachtgever worden bijgewoond.
  • AdFlow: Onze adFlow voor kwalitatieve concept- en pretests is nu ook te gebruiken voor online onderzoek. De effectiviteit van een reclame hangt af van bepaalde elementen, zoals een specifieke zin, die ene scene of begeleidende muziek. Met adFlow krijg je per seconde diepgaand inzicht in de waardering van al deze aspecten in jouw reclame of reclameconcept. De respondent krijgt de reclame-uiting online te zien en na afloop bespreek je de resultaten met behulp van videobellen.
  • VisualFocus: VisualFocus is een onderzoekstool die onderzoek interactiever, effectiever en leuker maakt. Deze online tool helpt door middel van gamification om een visuele insteek te geven aan kwalitatieve groepsdiscussies. Deelnemers voeren heel eenvoudig met hun mobiele telefoon opdrachten uit en de resultaten zijn direct zichtbaar op een groot beeldscherm.

Daarnaast zijn veel van de bestaande onderzoeksmethoden ook nu goed bruikbaar:

  • e-Safari: benader via een platform de doelgroep in zijn of haar eigen omgeving met vragen en opdrachten gedurende 1 of 2 weken, bijvoorbeeld om een customer journey in kaart te brengen of een concept te testen en ontwikkelen.
  • M-Talk: breng een groep mensen uit jouw doelgroep samen om met elkaar in discussie te gaan. De onderlinge interactie staat hierbij centraal en levert unieke inzichten op. De duur van een M-Talk onderzoek kan variëren van een week tot een jaar en is daardoor uitermate geschikt voor complexe thema’s, gevoelige onderwerpen of radicaal nieuwe concepten.
  • QuickTalk: deze ‘vaste’ community met 300 Nederlanders kunnen we ieder moment benaderen met jouw vragen, stellingen of te evalueren concepten. Kwalitatief onderzoek in 1 tot 3 dagen.

En zodra de RIVM richtlijnen dit weer toelaten, hopen we weer onze ‘anderhalvemeter sessies’ op te pakken. Dit zijn bijv. face-to-face interviews waarbij de interviewer en de respondent op anderhalve meter van elkaar zitten maar waarbij we toch die vertrouwde sfeer kunnen creëren waardoor de respondent zich op zijn gemak voelt en zich openstelt om ons de benodigde inzichten te verschaffen. Afgelopen (na)zomer, toen we even uit de lock-down waren hebben we op deze wijze ook mini-groepsdiscussies georganiseerd, met maximaal 4 respondenten en een Motivaction moderator. Onze ruim bemeten onderzoeksstudio’s lenen zich er uitstekend voor en onze moderators zorgen voor de interactie en dynamiek die we bij een groepsgesprek gewend zijn.

Ook in deze tijd staat het Motivaction team voor je klaar om je te voorzien van goed onderzoek. Wil je meer weten, bel ons op 020 589 83 83 of vraag een offerte aan bij Karel (k.slootman@motivaction.nl) of Pieter Paul (p.verheggen@motivaction.nl). 

Blijf gezond en hopelijk tot snel,

Karel Slootman

Pieter Paul Verheggen

 

Facebook Twitter LinkedIn