Dienstverlening van Motivaction gaat ook op afstand gewoon door!

Zomer 2021 – Al bijna anderhalf jaar hebben we nu te maken met de coronapandemie. Hoewel het vaccinatieprogramma effectief lijkt te zijn en er plannen zijn om de samenleving vanaf 20 september van de 1,5-meter richtlijnen te verlossen, zullen we waarschijnlijk nog  enige tijd met de ongemakken van het coronavirus opgezadeld blijven. Daarom updaten we je hierbij over hoe Motivaction met de richtlijnen omgaat en welke tools en diensten Motivaction inzet om je ook in komende tijd van dienst te kunnen zijn.

Vanzelfsprekend staat de gezondheid van onze medewerkers en relaties voorop. Dus volgen wij nog steeds de richtlijnen van de RIVM en werken onze medewerkers in ieder geval tot 20 september overwegend vanuit huis. Daarbij zijn wij goed bereikbaar per e-mail en telefoon en inmiddels zijn we zeer bedreven in het voeren van meetings en vergaderingen in Teams of in Zoom.

In de afgelopen maanden is gebleken dat we bijna al onze onderzoeken conform planning uit kunnen voeren en/of op kunnen starten. In ieder geval tot 20 september zullen wij in een aantal gevallen onze onderzoeken moeten aanpassen. Dat doen wij uiteraard in nauw overleg met onze opdrachtgevers en daarbij hebben wij inmiddels voldoende nieuwe tools ontwikkeld waarmee we ook in coronatijd onze onderzoeken kunnen uitvoeren:

  • Video interviews: we voeren online video interviews uit via de webcam terwijl respondenten voor hun koelkast staan, op hun werkplek zitten of een website bezoeken. Deze onderzoeksvorm pasten we al vaak toe voor ‘werkplekgesprekken’. In deze tijd zijn video interviews de belangrijkste vervanger van de face-to-face interviews. Je kunt als opdrachtgevers vanuit huis de gesprekken volgen.
  • Video focusgroepen: ook de face-to-face focus groepen vervangen we door middel van een video-bellen variant. Omdat via de camera de onderlinge dynamiek wat lastiger te volgen en te managen is, houden we een maximum aan van 4 deelnemers per video groepsdiscussie. Ook de video-groepsdiscussies kunnen door de opdrachtgever worden bijgewoond.
  • AdFlow: Onze adFlow voor kwalitatieve concept- en pretests is nu ook te gebruiken voor online onderzoek. De effectiviteit van een reclame hangt af van bepaalde elementen, zoals een specifieke zin, die ene scene of begeleidende muziek. Met adFlow krijg je per seconde diepgaand inzicht in de waardering van al deze aspecten in jouw reclame of reclameconcept. De respondent krijgt de reclame-uiting online te zien en na afloop bespreek je de resultaten met behulp van videobellen.
  • VisualFocus: VisualFocus is een onderzoekstool die onderzoek interactiever, effectiever en leuker maakt. Deze online tool helpt door middel van gamification om een visuele insteek te geven aan kwalitatieve groepsdiscussies. Deelnemers voeren heel eenvoudig met hun mobiele telefoon opdrachten uit en de resultaten zijn direct zichtbaar op een groot beeldscherm.

Daarnaast zijn veel van de bestaande onderzoeksmethoden ook nu goed bruikbaar:

  • e-Safari: benader via een platform de doelgroep in zijn of haar eigen omgeving met vragen en opdrachten gedurende 1 of 2 weken, bijvoorbeeld om een customer journey in kaart te brengen of een concept te testen en ontwikkelen.
  • M-Talk: breng een groep mensen uit jouw doelgroep samen om met elkaar in discussie te gaan. De onderlinge interactie staat hierbij centraal en levert unieke inzichten op. De duur van een M-Talk onderzoek kan variëren van een week tot een jaar en is daardoor uitermate geschikt voor complexe thema’s, gevoelige onderwerpen of radicaal nieuwe concepten.
  • QuickTalk: deze ‘vaste’ community met 300 Nederlanders kunnen we ieder moment benaderen met jouw vragen, stellingen of te evalueren concepten. Kwalitatief onderzoek in 1 tot 3 dagen.

Wij hopen dat het mogelijk zal zijn om vanaf 20 september de face-to-face interviews en groepsgesprekken in onze onderzoekstudio’s weer uit te kunnen voeren. Daarbij keren we dan weer een beetje terug naar het ‘oude normaal’. 

Het Motivaction team staat te allen tijden voor je klaar om met behulp van de juiste onderzoeksmethoden een passend antwoord te vinden op jouw specifieke vraagstuk. Wil je meer weten, bel ons op 020 589 83 83 of stuur een mailtje aan bij Karel (k.slootman@motivaction.nl) of Pieter Paul (p.verheggen@motivaction.nl). 

Wij hopen dat je de ‘corona tijd’ goed bent doorgekomen en kijken ernaar uit om te weer persoonlijk te ontmoeten op ons fijne kantoor in Amsterdam of elders.

Hopelijk tot snel,

Karel Slootman

Pieter Paul Verheggen

 

Facebook Twitter LinkedIn