Black Friday in Nederland: vooral bekend bij millennials

Amerikaans fenomeen Black Friday is overgewaaid naar Nederland. Steeds meer retailers en e-tailers grijpen de dag, dit jaar valt het op 24 november, aan om het cadeauseizoen af te trappen. Uit onderzoek van Motivaction in de aanloop naar Black Friday 2017 blijken vooral Nederlandse millennials bekend te zijn met het fenomeen.

Drukte in de winkelstraten, gekte in de winkels zelf en flinke verkopen: het zijn geen ongewone taferelen in Amerika. De dag na de feestdag Thanksgiving, die Black Friday is genoemd, staat bol van aanbiedingen. Jaren geleden werd Cyber Monday, de maandag na de gevreesde ‘zwarte vrijdag’, geïntroduceerd om drukte in de straten te voorkomen en de online georiënteerde consument ook mee te krijgen.

 

Klik op de afbeelding voor een grote weergave.

 

Infographic: Nederlandse millennials meest op de hoogte van Black Friday

Motivaction deed representatief onderzoek onder 1032 Nederlanders in de aanloop naar Black Friday 2017. Één op de vijf Nederlanders weet inmiddels wat Black Friday inhoudt (21 procent) en 44 procent weet de dag goed te plaatsen, aldus Motivaction. Onder de millennials, mensen die geboren zijn tussen 1980 en 2000, is 84 procent op de hoogte. Nederlanders staan bekend als koopjesjagers, maar toch geeft nog maar 18 procent aan te gaan winkelen op ‘zwarte vrijdag’, niet te verwarren met de zomerse ‘zwarte zaterdag’ met grote vakantiedrukte op de wegen waar veel ouderen de naam vanwege associaties aan koppelen. Onder de genoemde millennials zegt zo’n 32 procent op zoek te gaan naar koopjes, terwijl bij de 55-plussers dit percentage nog maar rond de 7 procent ligt.

Populaire categorieën waarin de deelnemers verwachten te kopen zijn bovenkleding (41 procent) en schoenen (36 procent). Zo’n 53 procent van de enthousiastelingen geeft aan zowel online als bij fysieke winkels naar de beste aanbiedingen te gaan kijken. Zo’n dertig procent verwacht alleen of hoofdzakelijk online te winkelen, maar 16 procent verwacht dit hoofdzakelijk in fysieke winkels te doen. Meer dan de helft van de ondervraagden geeft aan ‘gewoon lekker te willen shoppen’, maar ook Sinterklaas of Kerst aankopen spelen een flinke rol in het koopgedrag.

Black Friday waait over naar Nederland, vooral millennials gaan op koopjesjacht

Waar in Amerika Black Friday vooral draait om één dag, blijken Nederlandse retailers het gehele weekend, van 24 november tot Cyber Monday op 27 november, kortingen te geven. Voorgaande jaren deden onder andere de Bijenkorf, Wehkamp, C&A, Costes, Omoda, Hunkemöller, Sacha, Mango en Hema mee. Dit jaar hebben Coolcat en nieuwkomer op de Nederlandse markt, About You hun acties al bekend gemaakt. Duitse e-tailer About You geeft zelfs een hele week korting rondom Black Friday.

Rotterdam krijgt zijn eigen Black Friday

Rotterdam is dit jaar de eerste stad in Nederland die in zijn geheel het fenomeen omarmt. Begin september vertelde directeur van Urban Department Store Dominique van Elsacker al tegen FashionUnited dat de winkeliers, hotels en musea in Rotterdam Black Friday groots gingen aan te pakken. Gedurende het gehele weekend zijn er aantrekkelijke acties in de stad gerealiseerd door onder andere Van den Assem Schoenen, O’Neill, G-Star Raw en Marlies Dekkers, Bijenkorf, Hema en Decathlon om consumenten in de regio te verleiden, maar ook Rotterdam aantrekkelijk te maken voor mensen van verder weg. “We willen dat ze bijvoorbeeld er een weekendje Rotterdam van maken,” vertelde Van Elsacker destijds.

Bron: FashionUnited, 14.11.2017

Lees ook:

Download de publicatie 'Millennials: Wat kunnen ze voor jou als werkgever betekenen?'

Facebook Twitter LinkedIn