Nederlander gaat bewuster om met BBQ

BBQ’en blijft in Nederland populair. Net als in voorgaande jaren maken negen op de tien Nederlanders jaarlijks minimaal één BBQ mee. En de meesten van hen doen dat nog veel vaker. Bewuster BBQ’en is de trend, ook met minder verschillende dranken erbij. Kwaliteit haalt kwantiteit in. Dat blijkt uit het derde Nationale BBQ Onderzoek van Trendbox (powered by Motivaction) en Activate&Co. 

 

De zomer sprankelde slechts zelden, maar de aandacht voor BBQ’en was er in Nederland niet minder om. Er verschenen nieuwe BBQ-boeken, er werden masterclasses gegeven en evenementen georganiseerd. Mede daarom wellicht namen mensen ook de tijd om nieuwe kooktechnieken uit te proberen.

 

Geen BBQ-moeheid

Net als in voorgaande jaren maken negen op de tien Nederlanders (88%) jaarlijks minimaal één BBQ mee. Een derde (32%) barbecuet zelfs minimaal zes keer per jaar. Slechts 7% van de Nederlanders heeft helemaal niets met dit fenomeen. De meest recente BBQ waarbij mensen aanwezig waren, waarderen ze met een schoolcijfer van 7,7. In 2016 was deze waardering precies even hoog: van BBQ-moeheid is geen sprake.

 

Aanbod minder royaal

Vooral groenten en aardappels legt men wat minder op de grill (maar dat wordt gecompenseerd door de hogere frequentie waarmee men groene salade als side dish neerzet), zo meldt het onderzoeksrapport. Dezelfde teneur zien we bij het aantal dranksoorten dat men op de meest recent bezochte BBQ nuttigde: 1,9 gemiddeld, tegen 2,3 in 2016. Overall bestaat een standaard BBQ in Nederland nog steeds uit sauzen, stokbrood, kruidenboter, hamburgers, kipsaté en groene salade. Vlees blijft het hoofdingrediënt, maar vettere vleessoorten legt men minder vaak op de grill.

 

Daarnaast experimenteren meer mensen dan in 2016 met BBQ-technieken zoals roken, stoven en pizza’s bakken (op indexbasis +14). Steeds meer BBQ-chefs leren steeds meer bij, en proberen vlees en andere producten zo lekker, gezond en verantwoord mogelijk te bereiden. Dat doen ze vaak al met rookhout of rooksnippers en duurzame kokosbriketten. Vegetarische vleesvervangers horen zeker ook bij een meer verantwoord aanbod voor op de grill. Bijna de helft van de BBQ’ers, jongeren tot 25 jaar en vrouwen voorop, staat daar inmiddels voor open.

 

Mensen associëren BBQ’en in zeer sterke mate met een vakantiegevoel; het is vooral zo leuk omdat je lekker buiten bent. Vergeleken met 2016 is het belang van buiten zijn (83%) alleen nog maar toegenomen. En is BBQ’en voor nog iets meer Nederlanders een feestje geworden (68%). Alle andere positieve associaties en gevoelens ten opzichte van vorig jaar zijn zeer stabiel. Er is dus zeker geen sprake van erosie, verveling of te veel aandacht voor BBQ’en in Nederland, schrijven de initiatiefnemers van het onderzoek Activate&Co en Trendbox (sinds 2017 powered by Motivaction). 

 

Bron: Foodclicks, 31.08.2017 

 
Deel dit bericht via:
FacebookTwitterLinkedin

Sitemap

Facebook
Twitter
LinkedIn