Internationale e-Safari Programma Nationale Parken van Wereldklasse

Achtergrond

In Nederland -en vooral in het buitenland- is de bekendheid met de Nationale Parken van Nederland beperkt. Het versterken van het merk Nationale Parken is de basis voor het ontwikkelen van de parken, de duurzame instandhouding van de waardevolle gebieden en voor het stimuleren van de bezoekintentie. Binnen het Programma Nationale Parken van Wereldklasse werken 14 partners samen aan de invulling van een sterk merk. Onder meer door het verbeteren van de kwaliteit en toegankelijkheid van natuurgebieden om in deze binnen- en buitenland op de kaart te zetten.

 

Uitdaging

De uitdaging was om diepgaande kwalitatieve input te verzamelen in Nederland, Duitsland, België, het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten en China met als doel:

  • Inzicht verkrijgen in de bekendheid, beleving en associaties bij Nationale Parken in Nederland om handvatten te bieden voor de ontwikkeling van een sterk merk.
  • Inzichten verzamelen over de wensen en behoeften van huidige en potentiële (inter)nationale bezoekers van Nationale Parken in Nederland om daarmee input te verkrijgen voor de verdere ontwikkeling van de parken.

 

Aanpak

Om insights te verzamelen hebben we in de zes betreffende landen een e-Safari via een community uitgevoerd. Gedurende een week zijn we via onze online kwalitatieve onderzoekstool met (potentiële) bezoekers in gesprek gegaan over hun natuurbeleving, associaties bij de Nederlandse natuur en Nationale Parken, motieven om een Nationaal Park in Nederland te bezoeken en hun ideale Nationale Park van de toekomst. 

  • Door middel van verschillende creatieve opdrachten hebben de deelnemers in de verschillende landen hun input gegeven en in de ‘virtuele picknick’ konden zij met elkaar van gedachten wisselen en brainstormen over verschillende onderwerpen.
  • Gedurende het veldwerk hebben de onderzoekers alles gevolgd en extra vragen gesteld ter verdieping. De betrokkenen bij het Programma Nationale Parken van Wereldklasse hadden de mogelijkheid om via het online dashboard alle input te volgen en in de belevingswereld van deelnemers in de verschillende landen duiken.

Resultaat

  • Het onderzoek heeft het Programma Nationale Parken van Wereldklasse diepgaand inzicht geboden in de bekendheid, beleving en associaties bij Nationale Parken in Nederland en in de wensen en behoeften van huidige en potentiële (intern)nationale bezoekers. Deze inzichten worden gebruikt voor het invullen van de positionering en marketingcommunicatie van de Nationale Parken en dienen als inspiratie voor de ontwikkeling van de verschillende gebieden. Het rapport is ook ter beschikking gesteld aan diverse partijen die verbonden zijn met, of interesse hebben in het programma, waaronder de organisaties die een bidbook hebben ingediend voor de ‘mooiste natuurgebied van Nederland’.

 

Quote: “De e-safari methode bood ons een schat aan inzichten, is makkelijk in gebruik en leent zich goed voor gelijktijdig kwalitatief onderzoek in meerdere landen. De samenwerking met Motivaction verliep erg prettig. De betrokken onderzoekers waren erg deskundig en toegewijd. Ze slaagden er zowel goed in de respondenten betrokken te houden, als de juiste inzichten uit de grote brei van verkregen informatie te halen, samen te vatten, met elkaar in verband te brengen en te rapporteren.”

 

Angelique Vermeulen, Marketing Consultant At NBTC Holland Marketing

 

Facebook Twitter LinkedIn