Provincie Drenthe wil de toeristische en recreatieve mkb’ers ondersteunen in de toeristische sector van Zuidwest-Drenthe. Hiervoor is meer inzicht gewenst in de diverse fasen van de customer journey onder de doelgroep wanneer zij een bezoek brengen aan Zuidwest-Drenthe, om deze kennis om te zetten in productontwikkeling, bedrijfsplannen en innovaties.
De behoefte was om kwalitatief diepgaand inzicht te krijgen in de verschillende facetten van de customer journey van zowel Nederlandse als Duitse en Vlaamse (potentiële) verblijfsbezoekers met de volgende doelen:
Om insights te verzamelen hebben we in Nederland, België en Duitsland een e-Safari, onze online kwalitatieve onderzoekstool, uitgevoerd. Gedurende 9 dagen zijn we online in gesprek gegaan met (potentiële) bezoekers over motieven en behoeften van weekendjes weg, hun associaties bij Nederland en Drenthe en hun zoekproces. Tijdens dit onderzoek heeft het merendeel daadwerkelijk een bezoek gebracht aan Zuidwest-Drenthe en via onze onderzoekstool hebben we stilgestaan bij de inspiratiefase, het oriëntatieproces en het zoeken en boeken door uitgebreid hun internetgedrag te volgen. De respondenten hebben foto’s en filmpjes gemaakt tijdens hun bezoek en hun verblijf geëvalueerd. Afsluitend hebben de deelnemers een promotiefilmpje gemaakt voor Zuidwest-Drenthe. Gedurende het veldwerk hebben de onderzoekers alles gevolgd en extra vragen gesteld ter verdieping. De betrokkenen bij dit project hadden de mogelijkheid om via het online dashboard alle input te volgen en in de belevingswereld van de deelnemers in de verschillende landen te duiken.